Василь Продан розповів про деталі сумнівного кредиту на тролейбуси

10.01.2017

Чи доцільно брати «скандальний» єврокредит для придбання тролейбусів (8 млн. євро, віддавати майже удвічі більше) і чи вирішить це транспортні проблеми у Чернівцях?
На публічне прохання-пропозицію fakty.cv.ua обговорити цю резонансну тему відгукнувся керівник фракції «Рідне місто» у міській раді Василь Продан.

ПроданЛобісти єврокредиту кажуть, що це питання політичне, і, мовляв, хто з депутатів проти кредиту – діють політично, бажаючи місту гіршого, лиш би мер з соратниками не виглядали позитивно…
– Для них якраз це і є політичне рішення – байдуже, чим це обернеться для міста, головне буде 40 нових тролейбусів. А те, що доріг немає, люди з цим асоціювати не будуть. Що ми замість того, щоби вкладати в дороги, інші важливі для міста справи, будемо віддавати кредит з відсотками. А запитайте техніків, чи вони радіють перспективі отримати ті «Богдани»? Хто може сказати, що з тими тролейбусами буде через декілька років, як буде із запчастинами до них, чи виробник ще буде на ринку? Будь-яка поломка закінчиться проблемами. А «Шкоди» були, є і будуть. Наші техніки їх знають і, як кажуть, з закритими очима ремонтують. І з запчастинами ситуація стабільна.
Так що політично якраз для них. У 2016 р. у Чернівцях на дороги витратили 28 млн. грн. А за умовами того кредиту ми маємо лише на відсотки віддавати по 40 млн. грн. в рік чи навіть більше, із збільшенням суми в гривнях через зміну курсу щодо євро.

Можете сказати бодай приблизно, якою є рентабельність нашого тролейбусного управління? Скільки воно заробляє в рік, скільки отримує від міського бюджету і скільки та як витрачає (зарплати, ремонти, електрика, придбання і т.п.).
– У 2015 р., як пригадую, від продажу квитків і проїзних отримали 12 млн. грн., а 36 млн. доплатив бюджет.
Більша частина йде на оплату електроенергії, вартість якої постійно росте. Приблизно 3 млн. грн. на зарплати кондукторів. Зарплата начальника ЧТУ – приблизно 12 тис. грн. в місяць, без премії. З преміями десь до 18 тис. в місяць. Значить «рентабельність» була, виходить, мінус 36 млн. грн.

Тролейбуси взагалі можуть бути вигідним, прибутковим видом транспорту у нас? Він може конкурувати з маршрутками? Поясніть, будь ласка, математично (економічно), який прорив до світлого майбутнього у плані транспорту у Чернівцях відбудеться, якщо ми візьмемо той єврокредит, що, як запевняє влада, ми ледь не молитися на нього маємо?
– Тролейбуси – збитковий вид транспорту в наших реаліях. Ніякий прорив неможливий. Грубо кажучи, було мінус 500 тисяч в рік на одному тролейбусі, на нових буде – 400 тис. От і весь ефект. А ціна за це яка висока! Тому для нас той єврокредит не прийнятний. Об’єктивно це так.

Чому між варіантами лізингу (розстрочки) та єврокредиту, приміром, радник мера Ірина Карімова однозначно віддає перевагу кредиту? Колись в розстрочку – означало без відсотків (хіба захист від інфляції, звісно). Лізинг від виробників ховає в собі більші відсотки, ніж по єврокредиту?
– В лізинг може відпустити товар сам виробник. У різних – різні умови. Щоби оцінити переваги і негативи, треба знати умови лізингу від виробників-потенційних постачальників.
Але навіть якби нам далі безвідсотковий кредит на нові тролейбуси сьогодні, для нас він все одно був би важким. Скажіть, якби людині із зарплатою 3200 грн. запропонували нове «Фераррі» в кредит безвідсотковий на 12 років, – вона могли би реально придбати це дороге авто?..

Звідки ми маємо брати ті близько 50 мільйонів грн. в перші два роки і далі десь по стільки ж щороку протягом 10 років, щоби розраховуватися по єврокредиту за ті нові тролейбуси?
– Оскільки тролейбусне управління дотаційне на більшу частину свого бюджету, значить гроші для виплати єврокредиту маємо брати з бюджету. Тобто місто має розраховуватися. Можливо, для великих міст, у яких бюджет суттєво більший, ніж у Чернівців, легше впоратися з такими кредитами, коли кредитні виплати становлять мізерний відсоток від бюджету розвитку. Але ми не можемо просто перенести їх логіку на наші реалії, які відрізняються від їхніх. У нас на цей рік бюджет розвитку, тобто кошти, на які реально може впливати депутатський корпус, становитиме десь 190 млн. грн. Запитайте у мера, кому ми маємо не додати, щоби виплачувати по кредиту? Що не будемо фінансувати, щоби 12 років виплачувати за 40 нових тролейбусів, які, до слова, через декілька років також будуть вже б/у, можливо, не в кращому стані, ніж ті бувші у вжитку тролейбуси, які ми купили в середньому десь по 730 тис. грн.

Які ще альтернативні варіанти вирішення транспортних проблем у Чернівцях є, на вашу думку, крім цього єврокредиту?
тролейбус– Треба без ніяких кредитів за своїх 40 млн. грн., які приблизно мають йти щороку на погашення кредиту, купити, приміром, тих 50 хороших б/у тролейбусів. І другий рік ще 50, і це буде вже близько до потреби міста (нам треба десь 120 тролейбусів, 12 ми купили наприкінці 2016 року). Всі водії, яких запитують, раді і задоволені тими б/у тролейбусам зі Словаччини. Плюс вони міцніші, краще підходять для наших доріг, потужніші, що теж краще для нашого міста, де є великі підйоми, куди не кожен тролейбус може виїхати. Це безвідповідально – заганяти місто в такі кредити. Як краще вийти з ситуації і вирішити тролейбусну проблему – достатньо очевидно. І більшість депутатів якраз зайняли таку позицію, конструктивну, раціональну, на користь громади.

У нас вже є позитивний досвід таких кредитних проектів у Чернівцях? Наприклад, проектів, які нормально себе окупили і бюджет навіть виграв від цього?
– Позитивного досвіду, на жаль, немає. Мали 2 гранти, – на притулок для тварин і на водоочисну систему (побудова двох пісколовок). Один розпочався у 2012 році, інший у 2013 р., обидва проекти дуже довго і складно реалізували. По водоочисній системі наша частка співфінансування мала скласти десь 10%, а в результаті ми заплатили набагато більше, бо прорахувались.
На початку цієї каденції міської ради ми поспіхом, толком не розібравшись, підтримали кредит на утеплення шкіл. Тобто ми маємо витратити десь 130 млн. на утеплення 30 шкіл. І, як нам тоді розказали, це дозволить зекономити суттєво на опаленні. Хотілось би вірити, що це так і буде і ми справді матимемо позитивний ефект, а не «як завжди».
Ще є проект, за яким нам хочуть дати кредит 500 тис. євро і 300 тис. грант на одну велику котельню на теплові пункти. Але коли колеги-депутати поцікавились деталями, виявилось, що нам хочуть поставити ту техніку, м’яко кажучи, за завищеними цінами. Коли ми сказали: раз ви так хочете нам допомогти, тоді дайте просто грант, цього робити не хочуть. Виглядає, що однією рукою дають, а іншою – забирають. Ці всі проекти потребують ретельного вивчення та аналізу. І приймати не авантюрні політичні, а виважені прагматичні рішення, враховуючи наші можливості та специфіку. До цього ми і закликаємо постійно міського голову. А нам нав’язують кредити, які для Чернівців є неприйнятними, як мінімум, в теперішніх реаліях.
А, ще взяли кредит на Водоканал, але під гарантії Уряду. Якщо гарантом виступає Уряд, – інша справа, бо тоді в разі неспроможності комунального підприємства впоратися з кредитом, виплату бере на себе Уряд. Це краще – щоби ми не ризикували коштами нашого бюджету, тобто всіх чернівчан.

Георгій МАЗУРАШУ, fakty.cv.ua

Коментарі
  • Продан хороший бизнесмен и хорошо умеет считать деньги. Каримова хороший советник, но плохой бизнесмен и далеко думать не умеет. Мэр вообще не бизнесмен.
    Когда речь идёт о деньгах, лучше слушать Продана.

  • Федорук был плохим мэром – Калиновский при нем обворовал Рынжук, Гравитон Федорук просрал, Добробут тоже просрал, водоканал и аэропорт довел до ручки… Каспруку не стоит слушать советы Федорука, стоит слушать советы Продана. В данной ситуации Продан лучший советчик и помощник.

  • В нашей ситуации Продан наилучший кризис-менеджер и говорит разумные вещи.
    Почему? Да потому что Продан не пьёт и никогда не употреблял спиртного- поэтому мозги чистые. Бухающие советники – зло.

  • С бухающими советниками хорошо и весело отдыхать, но для работы нужны трезвенники.

  • Несколько вопросов к Продану:

    – центральные улицы нашего города – брусчатка, причём разбитая. Скажите, какой пробег до капремонта у троллейбусов Богдан и Шкода? Кто сможет пробежать дольше? Какова стоимость капремонта ходовой и тех и других?
    – Кто комфортабельней? Зимой обогрев, летом кондиционер?
    – Кто более маневренный? Город весь в “пробках”. Водители кого больше хвалят – Шкода или Богдан?

  • Это правда, каждый должен заниматься своим делом, тогда и дела пойдут успешно.

  • До Сєви.
    З вами тяжко не погодитись, але у питаннях технічнї експлуатації необхідно спитати у директора ЧТУ Іванічека, водії теж можуть зрівняти якість Львівських та Шкодовських тролейбусів. І ще Ваші думки мер не побачить через Ваш перший допис. А ви не пробували це сказати меру публічно? Я на початку його мерства пропонував, що він буде гарним мером міста тільки у випадку продовження традицій Чернівців – тобто із ворогів робити друзів, але він на жаль не доріс до свого батька, добрий був господар земля йому пухом.

    • Вы правы, подобные вопросы по троллейбусам написал депутату Продану. Пусть депутаты спрашивают мнение специалистов, так будет полезно. Список вопросов можете дополнить.
      Публично мэру говорить что? О Федоруке? Он и сам понимает. Оскорбительного ничего не сказал, я не слышал чтобы Каспрук был предпринимателем. Если это не так – поправьте меня.
      По Федоруку мнение сложилось за многие годы и не изменится. Сужу по фактам. В чем я не прав? Укажите.

  • По троллейбусам мое обывательское мнение( не специалист) в сторону Шкоды. Как обыватель я не верю в отечественного производителя. Для меня б/у Мерседес лучше новой Таврии. И лозунг “поддержи отечественного производителя” здесь не к месту. За это придется расплачиваться ремонтами из собственного кармана.
    Поэтому предпочту здравый смысл и рациональный подход. Пусть решающее мнение скажут специалисты. Как потребителя меня интересует вопрос безопасности, комфорта.

    • В чем разница между Проданом и Бурбаком? сказав:

      Продан никогда не делал бедных ещё беднее. А Бурбак делал. И Яценюк делал, и весь Навозный Фронт делал пенсионеров ещё беднее. Нищих ещё более нищими.
      Вот почему я ненавижу и презираю этих ублюдков из Навозного Фронта

    • Про яке дорватися ви говорите? Команда фронтовиків ухилилися від сплати 10% тільки на Добробуті біля 400 млн грн, жодного місяця не сплачували ринковий збір і задали збитків ще біля 45 млн грн. В 2007 році викупили землю під Добробутом за безцінь, (в 10 разів менш її реальної вартості), і вже через місяць заклали цю землю в банку, взявши кредит 35 млн. доларів. Також за копійки вкрали декілька заводів, біля сотні гектарів землі в місті.
      Саме ці дорвалися! На хвилі революції ошукали всю країну!

  • Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

    Щоб додати фото у коментар, необхідно в текст вставити ссилку на фото.

    Як вигадують кримінальні справи

    Останні новини