Як підприємцям захистити себе під час перевірок
Голова Всеукраїнського об’єднання малого та середнього бізнесу “Фортеця” Оксана Продан у своєму блозі на сайті dengi.ua розповіла про те, як підприємцям відбитися від нападок перевіряючих.
Планові перевірки ніхто не скасовував. І контролюючі органи можуть навідуватись в тому випадку, якщо підприємство є в їхньому плановому списку. Де-юре мораторій існує, але де-факто практично відсутній, його дія чинна лише на підрозділи МНС. І навіть при мораторію позапланові ревізії цілком реальні, якщо все узгоджено із Державною регуляторною службою.
Причиною для проведення такої перевірки, згідно Закону про основні принципи держконтролю, є направлення. А фіскали, дії яких регламентує Податковий кодекс, зобов’язані мати біля себе план перевірки і низку питань.
Що стосується змін у трудовому законодавстві і так званих «драконівських» штрафів, то підприємців попереджають про перевірки, але виписаних штрафів поки що не надсилали. Не дивлячись на це, над всіма роботодавцями висить «дамоклів меч» – це санкції у розмірі десятків та сотні тисяч гривень. Максимальний штраф сягає до 320 тис. гривень.
Підприємці бояться перевірок, адже розуміють, що згідно нових правил, чиновники можуть приходити на підприємства до кого хочуть, адже 320 тисяч – це штраф за перешкоди перевірці, навіть якщо вона незаконна. Причому, перевіряти виконання трудового законодавства з цього року мають право не тільки інспектори праці, а й фіскали і представники органів місцевого самоврядування.
На випадок, якщо до підприємця нагрянули ревізори, потрібно мати журнал обліку перевірок, щоб реєструвати всіх контролерів. Прийшов на підприємство – будь ласка, запиши ім’я і прізвище, номер посвідчення, точна назва органу влади і т.п.
Ці дані повинні збігатися з тим, що зазначено в посвідченні і направленні на перевірку.
Якщо чиновник каже, що він не може залишити документ, то слід зробити ксерокопію. І по можливості, виділити для перевіряючого окрему кімнату, бажано подалі від приймальні директора та бухгалтерії, де він зможе отримати багато додаткової інформації про роботу компанії.
У кожного органу влади свої права і обов’язки, в тому числі щодо проведення перевірок. І кожен контролюючий орган має право перевіряти лише те, що передбачено в направленні.
При видачі документів контролерам бажано робити опис та номерувати документи. Найкраще видавати їх вранці, а забирати ввечері.
Це формальності, але при певних обставинах вони допоможуть захистити гроші і нерви. Буває, документи губляться по необережності, або навмисно. Коли весь документообіг фіксується, набагато простіше довести правоту в суперечці з контролерами, а часто навіть не виникне такої необхідності.
Ще один механізм захисту – це договір на зберігання документів у адвоката, коли на підприємстві “маски-шоу” – їм просто нема чого забирати.
Чи можна співробітників контролюючих органів змусити відповідати за незаконні дії? Так, можна, але для цього потрібно фіксувати їх дії. Після проведення перевірки при отриманні акту необхідно обов’язково вказати зауваження до нього, а тільки потім акт підписувати. Якщо складно відразу сформулювати зауваження, можна написати, що не згодні з результатами перевірки і вказати короткий термін, в який окремо будуть відправлені роз’яснення (краще відправляти документи рекомендованим листом з описом вкладення).
Також в законі передбачено норму, про відповідальність чиновників фінансової за дії або бездіяльності, що призвели до збитків на підприємстві.
Цю норму ще в минулому скликанні ініціювала я, і вона стосується тих органів, які проводять перевірки відповідно до Закону про основні засади державного нагляду. Мій законопроект давно знаходиться у Верховній Раді, підтриманий профільним комітетом, але так і не винесено в сесійну залу.
Загалом, алгоритм дій підприємства, або підприємця в разі перевірки виглядає так:
– реєстрація в журналі;
– ретельна перевірка документів, з якими прийшов перевіряючий;- якщо є документи, які складно відновлювати, укладення договору на їх зберігання у адвоката;
– окреме приміщення для перевіряючого, де у нього не буде доступу до співробітників і документів;
– передача перевіряючим документів за описом;
– для зняття відповідальності з бухгалтерів або інших уповноважених на роботу з перевіряючими працівників, мати наказ по підприємству, який регламентує порядок на підприємстві та умови проведення перевірок, особливості документообігу;
– проінструктувати менеджмент підприємства, бухгалтерів, як себе вести в разі перевірок;
– ніколи нічого не пояснювати, хто перевіряє. Пояснюючи, тим самим дається додаткова інформація, яка потім буде використана при складанні акта;
– якщо не згодні з результатами перевірки, обов’язково це необхідно до підписання вказати в акті. Детальні пояснення можна прикласти пізніше.
Зараз обговорюється проект постанови Кабміну, який дає необмежені повноваження інспекторам праці, але ми категорично проти розширення прав перевіряючих.
Якщо підприємець на все згоден – його “з’їдять” і шанси залишитися живим є лише тоді, коли ти сам цього хочеш і щось робиш, щоб захиститися.
Залишити відповідь