Фахівці проаналізували умови валютного кредиту на тролейбуси. Скільки грошей доведеться повернути з бюджету міста?
Вже декілька місяців поспіль депутати, чиновники, представники громадських організацій, фахівці з економічних питань активно обговорюють доцільність отримання містом валютного кредиту на закупівлю нових тролейбусів.
Зокрема, колишній багаторічний начальник міліцейського підрозділу по боротьбі з економічною злочинністю Василь Хащук, ознайомившись з усіма документами по кредиту, дійшов висновку, що брати кредит на тих умовах, на яки нам його намагаються нав’язати, невигідно. Про це він на писав на своїй сторінці у facebook.
«Після наданої Іриною Карімовою (Дякую, пані Ірино!) всієї наявної інформації щодо всієї цієї катавасії в Чернівецькій міській раді, до мене потроху стала прояснятись ситуація з цим злощасним кредитом на закупівлю тролейбусів… Але часу на це пішло багато… Дуже багато банківських “закорючок” та “заморочок”. Для того, щоб було доступно всім, коротко постараюсь проаналізувати ці всі документи в порядку їх створення для розробки…
11.05.2016 року розроблено проект Рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради 11.05.2016 № 279/8 “УГОДА ПРО ПІДГОТОВКУ КРЕДИТНОГО ФІНАНСУВАННЯ. Предмет: УКРАЇНА / Проект оновлення тролейбусного парку м. Чернівці. Ця Угода про підготовку кредитного фінансування (“Угода”) укладена 5 травня 2016 р. між:
Чернівецькою міською радою (“Місто”), яка розташована за адресою: площа Центральна, 1, м. Чернівці, 58002, Україна; Комунальним підприємством “Чернівецьке тролейбусне управління” (“Підприємство”), розташованим за адресою: проспект Незалежності, 129, м. Чернівці, 58029, Україна; та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку (“Банк”), головний офіс якого знаходиться за адресою: One Exchange Square, London EC2A 2JN, United Kingdom.
ОСКІЛЬКИ:
Місто та Підприємство розглядають можливість реалізації інвестиційного проекту з інвестування у покращення інфраструктури громадського транспорту міста Чернівці шляхом закупівлі 40 одиниць нових тролейбусів та супутнього ремонтного обладнання та ремонту та модернізації тягових підстанцій та контактної мережі (надалі – «Проект»). Обсяг Проекту буде точно визначений за результатами передпроектного аналізу.
Банк розглядає можливість участі в Проекті шляхом надання Підприємству довгострокового фінансування в сумі до 10 мільйонів євро під гарантію Міста, яка буде надана Містом відповідно до чинного законодавства України.
Сторони висловлюють бажання викласти в цій Угоді принципи, на основі яких вони будуть співпрацювати щодо підготовки пропонованого фінансування Проекту.
Не буду цитувати всього документу… Що цікавого в ньому – А) Мова йде про закупівлю 40 тролейбусів, супутнього ремонтного обладнання та модернізації тягових підстанцій та контактної мережі. Банк розглядає надання довгострокового фінансування в сумі до 10 млн. євро. Розмір процентної ставки (зверніть увагу) (iii) Строки погашення: до 13 років, включно з трьохрічною відстрочкою погашення основної суми.
Розміри процентної ставки: маржа 7.0% річних понад шестимісячну ставку EURIBOR з можливістю коригування (підняття та зниження) в залежності від кредитного рейтингу Міста від визнаного міжнародного рейтингового агентства, якщо такий рейтинг буде отримано, за умови що, максимальна маржа не може перевищувати 7.0% та мінімальна маржа не буде нижчою від 4.0%. Остаточна процентна ставка та умови коригування будуть визначені після перевірки діяльності Підприємства та Міста та залежатимуть від оцінки Банком загального ризику Проекту та від тогочасної ринкової кон’юнктури. І що теж цікаво – Після затвердження цієї угоди згідно п. 14 даної угоди, Підприємство буде зобов’язане сплатити Банкові комісію за оцінку Проекту (“Комісія за оцінку”) у розмірі 30 000 євро (тридцять тисяч євро). Комісія за оцінку сплачується протягом 30 днів від дати остаточного затвердження Проекту кредитним комітетом Банку. Комісія за оцінку буде врахована в Разовому комісійному зборі, про який йдеться вище у Розділі 1, якщо його доведеться сплачувати. У випадку, якщо Банк припинить роботу над Проектом або якщо Рада директорів Банку не затвердить фінансування, Банк відшкодує Комісію за оцінку.
Підприємство буде зобов’язане відшкодувати Банкові його фактичні витрати на сторонніх юридичних радників, пов’язані з підготовкою надання Банком фінансування, а також підготовкою, аналізом, переговорами, розглядом фінансових договорів або пов’язаних з ними документів (“Витрати”), в межах 40,000 (сорок тисяч) євро, по мірі того як Банк нестиме витрати та виставлятиме відповідні рахунки-фактури Підприємству. Будь-який рахунок – фактура по Витратах понесених Банком і виставлений з боку Банку Підприємству має бути сплачений протягом 30 днів з дати даного рахунку – фактури. ЯК ТАКИХ, НІЯКИХ ЮРИДИЧНИХ НАСЛІДКІВ ЦЕ РІШЕННЯ НЕ НЕСЕ, ЦЕ ПРОТОКОЛ ПРО НАМІРИ
Які б повинні були бути наступні дії зацікавленої сторони (маю на увазі КП Тролейбусне управління )??? Проект кредитного договору розробляє банк, оцінку проводить банк, аналіз також проводить банк… Як не як, а 300 000 євро вони повинні відпрацювати… А якщо банк ще залучить сторонніх радників то ще плюс 40 000 тисяч… КП “Чернівецьке тролейбусне управління” не знаходить нічого кращого, як дочекавшись проекту договору, скопіюваши відповідні посилання, розробляє проект переліку умов. Який і подає на комісію в міську раду…. Там уже змінені умови Кредит не 10 млн євро а 9 млн: (на придбання тролейбусів (ЗВЕРНІТЬ УВАГУ) 8,4 млн. + модернізація та ремонт обладнання 600 000 євро), плюс інвестиційний гранд 1 млн євро. Кредит уже не на 13 років, а на 12. ВІДСОТКОВА СТАВКА – 6 місячна ставка Euribor + Маржа 7% з можливістю зниження до 4% (рахую це з області фантастики !!!! при теперішній ситуації). З аналізу банку бачимо, що 6 місячна ставка Euribor в 2016 становить 2,27%, 2018-3,25%, 2019 – 3,80%. Отже виходить 2017 рік відсоток з користування коштами становить 3,25 %+7=10,25%.
Тепер можемо порахувати приблизно, що у нас виходить з кредитом.
Кредит становить 8 000 000 євро. 7 400 000 на придбання тролейбусів і 600 000 євро на обладнання.
І в стовбчику Financing by EBRD рядок Part B – Technical Cooperation мене насторожує сума 296 500 євро і що вона фінансується банком???!!!! Гранд в ці суми не входить.
По умовах кредиту Позичальник сплачує 1% від суми 8 000 000 євро одноразово – це 80 000 євро. Якщо ми купуємо в 2017 році 20 тролейбусів по 160 000 євро 3 200 000 євро. Через півроку ми маємо виплатити 3,25% + 3,5%=6,75% з суми 3 200 000 євро=216 000 євро. Через півроку ще ж таку суму …. в рік виходить 432 000 євро.
На залишок коштів ми платимо 0,5 % річних. тобто в 2018 на залишок 4 800 000 євро ми заплатимо ще 24 000 євро…
Якщо ми вибираємо всі кошти то в 2019 повинні погасити тіло кредиту 800 000 євро в рік або по 400 000 євро кожні півроку. І так 10 років !!! Не виконання умов погашення … теж відсотки на відсотки !!!!
На мою думку, уникнути цих спорів щодо доцільності цього кредиту на оновлення тролейбусного парку, можна було, якби відповідні служби та управління міської ради, з відповідальністю віднеслися до своїх обов’язків і починаючи з травня 2016 року могли прорахувати ситуацію з фіннансуванням тролейбусного парку… і коли прийшов час- в доступній формі довести до депутатів, населення, членів виконкому, комісій всю інформацію з конкретними розрахунками… Через телеефір, газети, інтернет…. А то, тролейбусне управління надало виконкому скопійовану скорочену виписку з аналізу і плану банку… Це все на що вони спромоглися. Чому не включились в підготовку фінуправління, Департамент економіки??? Думали, що прийме рішення сесія, так як Верховна Рада України котри рік підряд приймає бюджет…
Для мене особисто не вирішинимизалишились питання:
Звідки взяласт ціна тролейбуса 160 000 євро?
За чиї кошти будуть оплачувати розмитнення, якщо тролейбуси акуплять за кордоном?
Хто у відповідності до п. 5.04 Угоди оплатить обов’язкову страховку?
Чому департамент економіки до сих пір не провів деталізовані розрахунки цих всіх операцій?
Чому ми до сих пір не володіємо інформацією, щодо характеристик і ціни тролейбусів різних виробників?
Де обгрунтування, що нам потрібно саме 50 тролейбусів (кредит 8 000 000 ) а не 4 000 000 євро? Взагалі звідки ці цифри?
Погашати тіло кредита потрібно буде уже через два роки? Чи витягне його бюджет міста? На тролейбусне управління розраховувати не можна… Для того, щоб воно почало заробляти потрібно підняти тарифи, а в найближчі 3-4 роки підняття тарифів на перевезення – це соціальний вибух!!!!
ОНОВЛЕННЯ ТРОЛЕЙБУСНОГО ПАРКУ РІЧЬ НАГАЛЬНА І ДУЖЕ ПОТРІБНА !!! АЛЕ ПИТАННЯ – чи витягне бюджет міста ці 8 000 000 кредиту!!!
А, тепер мені зрозуміла істерика банкірів – частина роботи по аналізу, плануванню уже зроблена…:) У разі не прийняття рішення сесією витрати оплачувати буде – БАНК….».
Залишити відповідь