Як переселенцю отримати виплати матеріального забезпечення від Фонду соціального страхування
За рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснюються виплати таких видів матеріального забезпечення:
– допомога по тимчасовій непрацездатності (виплати по листках непрацездатності, у тому числі по догляду за хворою дитиною);
– допомога по вагітності та пологах;
– допомога на поховання.
Хто має право.
Право на отримання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду має кожна застрахована особа (така, що сплачує, або за яку сплачується роботодавцем єдиний соціальний внесок – тобто кожна офіційно працевлаштована в установі будь-якої форми власності особа або фізична особа-підприємець). Має таке право також кожна внутрішньо переміщена особа, якщо вона перебуває (або перебувала на момент настання страхового випадку) у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами, або була добровільно застрахована. Крім того, право на отримання допомоги на поховання за рахунок коштів Фонду мають члени сім’ї померлої застрахованої (офіційно працевлаштованої на момент смерті) особи.
Умови надання.
– допомога по тимчасовій непрацездатності (виплати по листках непрацездатності) надається в разі настання страхового випадку до моменту переміщення застрахованої особи;
– допомога по вагітності та пологах надається в разі настання страхового випадку до моменту переміщення застрахованої особи, а також в разі настання страхового випадку протягом 30 тижнів з дати переміщення застрахованої особи;
– допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві) надається в разі настання страхового випадку до моменту переміщення отримувача допомоги.
Датою переміщення застрахованої особи вважається дата, зазначена у довідці про взяття її на облік як особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції.
Куди звертатись.
Для отримання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду переселенцям з зони проведення АТО слід звертатись до районної, міжрайонної або міської виконавчої дирекції відділення Фонду за фактичним місцем проживання.
Які документи потрібні.
Для отримання матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах застрахована особа подає до робочого органу Фонду такі документи:
- оригінал листка непрацездатності;
- копію першої – четвертої, одинадцятої – шістнадцятої сторінок паспорта або іншого документа, що посвідчує особу;
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційний код);
- копію довідки про взяття на облік (довідка переселенця);
- довідку, видану застрахованій особі банківською установою, про відкриття поточного рахунку для зарахування матеріального забезпечення (за наявності);
- копію трудової книжки (за наявності). У разі відсутності – матеріальне забезпечення надається на підставі відомостей з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- довідку про нараховану заробітну плату за відповідний розрахунковий період (помісячно) із зазначенням видів виплат та кількості відпрацьованих днів (годин) (за наявності). У разі відсутності – робочий орган Фонду здійснює розрахунок середньої заробітної плати та суми допомоги по тимчасовій непрацездатності – виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, встановленої у місяці настання страхового випадку, в календарних днях; по вагітності та пологах – на підставі відомостей Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, у разі відсутності цих даних у зазначеному реєстрі – виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, встановленої у місяці настання страхового випадку.
- у разі необхідності для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі ста відсотків середньої заробітної плати (доходу) застраховані особи додають копії відповідних посвідчень або інші документи, які підтверджують право на пільгу;
- копію свідоцтва про народження дитини (для встановлення віку дитини при оплаті листка непрацездатності по догляду за хворою дитиною);
- копію договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування та наявну інформацію про сплачені суми єдиного внеску, зокрема, копії квитанцій про сплату єдиного внеску (для добровільно застрахованих осіб). У разі відсутності – матеріальне забезпечення надається на підставі відомостей з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
У разі відсутності у застрахованої особи можливості підтвердити свій страховий стаж, а також у разі відсутності відповідних даних у Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування, робочий орган Фонду здійснює розрахунок допомоги по тимчасовій непрацездатності незалежно від страхового стажу в розмірі 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу).
Для отримання допомоги на поховання одержувач допомоги (або застрахована особа у разі смерті члена її сім’ї) подає до робочого органу Фонду такі документи:
- оригінал свідоцтва про смерть, виданого органом державної реєстрації актів цивільного стану, та оригінал витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть (у разі реєстрації смерті виконавчим органом сільської, селищної, міської ради – довідки);
- копію першої – четвертої, одинадцятої – шістнадцятої сторінок паспорта або іншого документа, що посвідчує особу;
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційний код);
- копію довідки про взяття на облік (довідка переселенця);
- довідку, видану одержувачу допомоги (або застрахованій особі) банківською установою, про відкриття поточного рахунку для зарахування матеріального забезпечення (за наявності);
- копію договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування та наявну інформацію про сплачені суми єдиного внеску, зокрема, копії квитанцій про сплату єдиного внеску (для добровільно застрахованих осіб).
Що робити, якщо переселенець передав оригінал листка непрацездатності роботодавцю на окупованій території?
Законодавчо процедура передачі оригінала листка непрацездатності підприємством працівнику не передбачена, однак, враховуючи вимоги Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.12.2014 № 37 щодо надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду внутрішньо переміщеним особам виключно за умови наявності в них оригіналу листка непрацездатності, роботодавець має змогу надати його працівнику через акт передачі документів.
Процедура.
Для отримання матеріального забезпечення застраховані особи звертаються особисто або через законного представника до районної, міжрайонної, міської виконавчої дирекції відділення Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) із заявою, яка повинна містити реквізити банківської установи та номер поточного рахунку застрахованої особи для зарахування матеріального забезпечення, а також надають документи, що необхідні для отримання певного виду матеріального забезпечення (див. вище). Фахівці Фонду проводять розрахунок наданого переселенцем листка непрацездатності й нараховують йому матеріальне забезпечення, яке упродовж 10 робочих днів перераховується на особистий банківський рахунок переселенця.
Зверніть увагу!
- граничні строки на отримання виплат матеріального забезпечення.
Незалежно від дати настання страхового випадку, починаючи з 01.01.2015 передбачено граничні строки на отримання виплат матеріального забезпечення. Так, матеріальне забезпечення виплачується, якщо звернення за його призначенням надійшло не пізніше дванадцяти календарних місяців з дня відновлення працездатності, встановлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім’ї, який перебував на її утриманні.
Однак, якщо з певних причин внутрішньо переміщена особа не може отримати матеріальне забезпечення у визначений термін (наприклад, в переселенця відсутній оригінал листка непрацездатності), задля недопущення вичерпання граничного строку на отримання матеріального забезпечення, особа має заявити про такий листок непрацездатності упродовж одного року з моменту відновлення працездатності. Листок непрацездатності може вважатись заявленим, якщо до Фонду була передана роботодавцем заява-розрахунок, або переселенець особисто письмово звернувся до Фонду із заявою на отримання матеріального забезпечення.
- листки непрацездатності, видані після 01.12.2014 на окупованих територіях, оплаті не підлягають.
Листки непрацездатності, які були видані закладами охорони здоров’я на тимчасово окупованих та неконтрольованих територіях після 01.12.2014, не можуть бути підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Читати докладніше: http://www.fse.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/931074.
Нормативно-правові акти.
Отримання внутрішньо переміщеними особами виплат матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду відбувається згідно до Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.12.2014 № 37, а також регламентується Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105 в редакції Закону України від 28.12.2014 № 77. Для страхових випадків, що настали до 01.01.2015, слід керуватись Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 № 2240.
Телефон «Гарячої лінії»
Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності:
0-800-50-18-92
Залишити відповідь