Тарас Прохасько: надія тільки на дисидентів
І в Україні, і в Чернівцях є зараз купки люди, які кладуть свій час і свою нахабність, щоб переконати нас, що все офігенно. І оскільки вони роблять нам це “добре” життя з дня в день, то вважають, що мають право призначати “добрих” і “поганих”. Але не всі погоджуються. Принаймні, із тим, що все офігенно. Свіжий текст видатного письменника з Франківська Тараса Прохаська надрукований на “ЗБруч”. До речі, п. Тарас, майже єдиний з франківських письменників, який підняв свій голос на захист журналіста Руслана Коцаби. Текст Тараса Прохасько:
“…роль нашої держави зводиться до того – і це вже теж дуже незле,– щоби втримати монополію на убивання своїх громадян.Щоб почуватися вільним розпоряджатися цими життями – нищачи середовище, годуючи отрутами, забезпечувати спиртом, плекаючи убивць і самогубців, судячи і караючи своєю міркою”
Часом дивишся на то, що можеш бачити на своєму рівні, бачачи, який завал зі всім тим, що бачиш, і думаєш – невже цього не бачить то, що ми називаємо державою. Як такі речі – цілковитий завал і державність, а ще більше державотворення – можуть існувати одночасно? Невже вони взагалі не перетинаються?
Потім згадую собі радянську армію, і заспокоююся. Розумію, що все нормально. Не так важливо, що армія була радянська. Вона була досконалою моделлю або – як кажуть тепер – візуалізацією вічних механізмів.
(…)
Вічний механізм полягає на тому, що людське життя складається з двох грубих інтересів – виживання і гри. Бо ж гомо люденс. Чим вище – тим більше гри. Чим нижче – тим більше виживання. Гра – це умовності і азарт. Виживання – це дуже прості речі, побудовані на тому, як перебути в умовах чиєїсь гри, яка здається абсурдною. От і екзистенціалізм. Будь-яка гра тримається на основі цієї піраміди, якій доводиться виживати. Завдяки армійському досвідові я розумію, що то, що Я БАЧУ довкола себе, і те, що у цьому ж місці БАЧИТЬ ДЕЖАВА, тобто її представники, – це зовсім різні речі.
Державники всіх рівнів граються на своєму рівні, але граються. Проблема тільки в тому, що їхня гра ніяким чином не пов’язана з нашим виживанням. Біда в тому, що наше виживання ніяк не вписане у стратегію їхньої гри. А найгірше – що ми все ж таки потрібні як матеріал їхніх ігор. Адже на ці ігри має хтось дивитися. Циркові потрібні глядачі, емоції і визнання майстерності, циркові потрібна увага, яка у значній мірі може бути замінником любові. Циркові потрібно, щоб трюки викликали захват і пошану. Щоб їх намагалися розгадати, щоб ці намагання обговорювалися.
Тож було би страшенним простацтвом сподіватися, що держава, в якій я живу тепер, може бути чимось принципово іншим. Вона теж веде свої ігри на всіх рівнях….
Так було завжди. Колись, щоправда, було простіше, бо тільки ті, що граються, вважалися нацією. І цій нації не треба було вдавати, що вона старається ще для когось всередині держави, крім себе. Тепер мусять зважати на загальне виборче право. Додався ще один важливий елемент гри – як зробити так, щоби більшість віддала свої права все тій же меншості. В обмін на цирк і зростання споживання, що аж ніяк не вирішує проблеми виживання, скорше навпаки.
Наразі виглядає так, що роль нашої держави зводиться до того – і це вже теж дуже незле, – щоби втримати монополію на убивання своїх громадян. Щоб почуватися вільним розпоряджатися цими життями – нищачи середовище, годуючи отрутами, забезпечувати спиртом, плекаючи убивць і самогубців, судячи і караючи за своєї міркою, виставляючи на смертоносні дороги, запрошуючи у безнадійні лікарні. Щоби не дозволити цього робити іншим державам. А якщо вони на таке наважаться, то принаймні власною волею відправляючи своїх громадян на смерть від чужих рук. Майже так, як за славних давніх князів – берегти свої права і розпоряджатися своєю власністю. Такі умови гри.
Єдина надія на дисидентів. Хоча би тому, що саме вони у всі часи робили щось абсурдне з точки зору системи – і гравців, і виживаючих, – яке не давало системі перетворитися у цілковитий абсурд. Тільки їм вдається поєднати ці дві базові речі – справжнє існування і велику незалежну гру. І вони завжди залишалися якоюсь світлою плямою, коли згодом оглядатися на минуле, на спільну історію.
Тарас Прохасько. Цілий текст на “Збруч”
Коментарі
Запад вже прозрів, а ми ще ні.
“Наразі виглядає так – роль нашої держави зводиться
до того – щоб втримати монополію на Убивання
своїх громадян.”
Поэтому эта держава не наша, она чужая – олигархическая, злая, садистская, сто раз купленная и проданная, изувеченная, изнасилованная, приватизированная за бесценок ворами-убийцами в дорогих брендовых костюмчиках.
Вони на народ весь дивляться зверху і
насолоджуються цією грою.
” А найгірше – що ми все ж потрібні як матеріал
іхніх ігр… Циркові потрібно, щоб трюки викликали
захват і пошану.”
Стаття класна.
Не думаю, что они -гомо люденс, все-таки это другой интеллектуальный уровень и другая стилистика, что ли. ОНИ – насквозь лживые имитаторы, сходящие с ума от ощущения безнаказанности. Каждый чувствует себя временщиком, поэтому за отпущенное ему время торопится вовсе не “викликати захват і пошану.” Думаю, что население не рассматривается даже в качестве зрителей, скорее просто не попадает в поле зрения. не стоит обольщаться, что на нас кто-то вообще смотрит, неважно, сверху ли, снизу ли, и принимает в расчет. Да, это совсем обидно. но увы…
Это так, мы не попадаем вообще в поле зрения
этих людей.
Власть для них не ответственность перед страной,
а всего лишь игрушка.