Ігор Гах про одну із бід

21.11.2014

6(3)

Друкопис програми «Суть речей» на радіо Станція 103.2 ФМ від 20 листопада. Запрошений гість: Ігор Гах, начальник Служби автомобільних доріг Чернівецької області.

Ведуча: Оксана Денисюк

 ВЕДУЧА: Ігорю В’ячеславовичу, що вдалось зробити дорожникам цього року? Можливо, є чим похизуватись?

 ІГОР ГАХ: на жаль, особливими здобутками похизуватись у нас не получиться. Цього року нами в цілому по області було ліквідовано 52 тисячі квадратних метрів ямковості, з яких 39 800 квадратних метрів було зроблено силами облавтодору, на що було використано 3200 тон асфальтно-бетонної суміші. Окрім того, ми залучали сторонніх підряників, наприклад фірма Технобудцентр, яка працювала спеціальними машинами, які працюють за сучасними технологіями. Вони струменевим методом ліквідовували ямковість, тріщини, вибоїни і таким чином було ліквідовано понад 12 тисяч квадратних метрів ямковості. Також ця технологія дозволяє зберегти дорогу, підготувати її до зими. У першу чергу ми працювали по нашим стратегічним маршрутам – це київський напрямок, на Порубне, на Снятин і Заліщики. З одного боку з вдячністю, а з іншого боку з сумом, я вимушений констатувати, що дуже велику допомогу нам було надано громадами, підприємствами. Так, більше 1000 тон асфальтно-бетонної суміші було придбано саме завдяки залученим коштам людей, підприємств, що дозволило нам суттєво покращити дорогу у місцях зацікавлених осіб.

 ВЕДУЧА: чи не пов’язано це із тим, що у нас були парламентські вибори і чи не робили це кандидати у народні депутати?

 ІГОР ГАХ: по-перше, ми ніколи не займались політичною діяльністю. Наша робота більше відноситься до господарської. Тут мова йде про тих людей, які не дочекались підтримки від дорожніх підприємств і держави у нашому обличчі, і вирішили, що спасіння утопаючих – діло рук самих утопаючих. Саме тому вони долучились до цієї роботи, купляли за власні кошти асфальтно-бетонну суміш, а нашими працівниками виконувались безпосередньо ремонтні роботи.

 СЛУХАЧ: мене звати Ян. Чому серед стратегічних напрямків, які ви назвали, немає Вижницького і Путильського напрямків? Сподіваюсь, що ви попрацюєте у цьому напрямку.

 ВЕДУЧА: про гірські райони ми ще обов’язково поговоримо. Пане Ігорю, скільки грошей було витрачено на ремонт доріг області?

 ІГОР ГАХ: я не можу сказати тільки на ямковий ремонт, оскільки наша служба займалась не тільки ним: виконано ряд заходів по безпеці дорожнього руху, встановлено знаки, нанесено розмітку. Тому можу сказати, що усього поступлень на рахунок служби автомобільних доріг було 36 мільйонів 279 тисячі гривень, з яких оплачено за виконані роботи 30,5 мільйонів, з них 22 мільйони було оплачено облавтодору за виконані роботи. Зараз у казначействі лежать платежі за виконані роботи на суму 5 мільйонів майже 700 тисяч гривень, з яких 1,5 мільйони – облавтодору. Тому наша подальша розмова про підготовку до зими багато у чому залежить від того, як будуть профінансовані роботи і як буде йти фінансування далі. І взагалі щодо фінансування: у нас планом на 2014 рік передбачено 47 мільйонів гривень на експлуатаційне утримання і поточний дрібний ремонт, окрім того 8,3 мільйона гривень – це погашення кредиторської заборгованості за роботи, виконані у минулому році. Тобто, загалом 55 мільйонів. І я сказав про те, що 36 надійшло, з яких 30 мільйонів «живих» грошей, тобто ми маємо 20 мільйонів гривень, які ми не бачили. Це фактично половина річного бюджету, яку ми маємо у грудні, і від того всі наші «успіхи». Мало того, що фінансування і так скромне, так ще й ті гроші не надходять вчасно. Саме тому ми не могли більш ефективно спрацювати по дорогах і так само ми маємо певні проблеми по підготовці до зими

 ВЕДУЧА: чи були такі проблемні роки раніше?

 ІГОР ГАХ: я зробив аналіз з 2007 року. Але для того, щоб повністю закінчити інформацію по 2014 року, то окрім того, що було заплановано з бюджету, у нас передбачено згідно двох постанов Кабінету міністрів виділити 106 мільйонів гривень на ремонт об’їзної Хотина, дороги у Вашківцях, дороги від Чернівців до Заставни, завершення робіт по Заліщицькому мосту, будівництво ділянки дороги в Розтоках, яка включає у себе два мостові переходи. Але усі ці гроші, на жаль, поки що залишаються на папері. Якщо говорити про фінансування по роках. У 2007 році – 102,7 мільйона гривень, 2008 рік – 465,7 мільйона гривень, але цей рік не може бути показовим, бо це був рік паводку. 2009 рік – 274,7 мільйона гривень, 2010 рік – 205,1 мільйона гривень, 2011 рік – 130,8 мільйона гривень, 2012 рік – 76 мільйонів гривень, 2013 рік – 111,3 мільйона гривень. І на сьогодні 47 мільйонів, з урахування інфляції та вартості продукції з прив’язкою до валюти, я змушений констатувати, що фінансування, навіть у повірянні з минулим роком, менше майже у два рази. А якщо врахувати інфляцію, то можна сказати, що у три рази, якщо й не більше.

 ВЕДУЧА: чи така сама складна ситуація в інших регіонах України?

 ІГОР ГАХ: ситуація ідентична в усіх регіонах держави. Сказати, що дорожники України переживають складні часи – нічого не сказати. Я боюсь, що якщо ситуація не буде покращуватись і держава не повернеться до доріг і не буде належного фінансування, ми втратимо не тільки дороги, ми втратимо галузь. Як би її любили чи не любили, як би на неї не нарікали, але втративши галузь – ми втратимо значно більше. Все одно доведеться щось створювати на новому місці, але повірте, нам це буде коштувати в рази дорожче, чим зараз повернутись обличчям і почати щось покращувати.

 ВЕДУЧА: зараз ми маємо завершення листопада і ви однозначно плануєте роботи на наступний рік. Що вам кажуть у Службі в Києві? Як відбувається ваша співпраця, адже ви кажете, що галузь можна втратити, думаю, що ваше керівництво теж це добре розуміє.

 ІГОР ГАХ: наше керівництво в Києві прекрасно це розуміє, але Укравтодор – це державний орган, який є власником доріг і розпорядником коштів, які виділяються державою. Якщо держава виділяє кошти, Укравтодор розподіляє ці кошти по Україні, розподіл доволі прозорий і всі області получають плюс-мінус однаково. Але не все залежить від Укравтодору. Грошей немає, ми розуміємо, що важкі часи, але тим не менше, якщо ми втратимо дороги – держава втратить незрівнянно більше, ніж треба для того, щоб ці дороги відремонтувати. Щодо планів на 2015 рік, то ми не маємо жодних планів до можливого фінансування. Ми кожного року готуємо та оновлюємо наші пропозиції, від 200 до 500 мільйонів гривень у нас є не просто пропозицій, а об’єктів, які потрібно робити першочергово. Але коли тобі дають 47 мільйонів, чи навіть 106, то ці пропозиції просто переходять з року в рік і доповнюються іншими, оскільки дороги кращими не стають.

 ВЕДУЧА: які ділянки дороги, на вашу думку, потребують першочергового ремонту?

 ІГОР ГАХ: враховуючи, що у Чернівецькій області дороги капітально не ремонтувались, я вже не кажу про будівництво чи реконструкцію, протягом останніх 10 років, то яку дорогу не візьми – вона потребує капітального ремонту. Дороги побудовані у 60-70-их роках під навантаження 10 тон, всі міжремонтні терміни останні 10-12 років не дотримуються, дороги через кожні 10 років потребують капітального ремонту, а поточного через 3-5 років. Саме тому наші дороги тримаються на чесному слові, я кажу це цілком відверто, ми самі це бачимо і цього не приховати. Є спеціальна методика, за допомогою якої розраховується потреба коштів для ремонту доріг області, і якщо дотримуватись цієї формули, то на капітальний ремонт усіх доріг області потрібно близько 2 мільярдів гривень. Окрім цього, щорічна мінімальна потреба на експлуатаційне утримання та ямковий ремонт складає близько 90 мільйонів гривень, а сьогодні ми маємо 47. Тому ми можемо багато говорити про той чи інших об’єкт чи напрямок, але, на жаль, ми виходимо з того, що маємо і тому ми намагаємось хоча б призупинити руйнування тими чи іншими методами. Методами ямкового ремонту, намагаємось укріплювати мости, підмазувати, але це дуже тимчасові методи. Ми мусимо виходити з тих можливостей, що маємо.

 ВЕДУЧА: тобто, на скільки я зрозуміла, ви навіть не можете виокремити проблемні ділянки доріг в Чернівецькій області, тобто дороги потрібно ремонтувати абсолютно всі?

 ІГОР ГАХ: Оксано, а ви можете назвати хоч одну не проблемну ділянку дороги? Звичайно, ми маємо останні досягнення: це об’їзна міста Чернівці, вона у доволі хорошому стані, бо ІІ черга була завершена у 2011 році. Дорога на Герцу – вона також була зроблена у 2011 році, а інші дороги – куди не кинься немає жодного напрямку, де б не потрібно було робити серйозні роботи.

 ВЕДУЧА: і це ми говоримо про дороги державного значення, а що ж тоді говорити про дороги місцевого значення?

 ІГОР ГАХ: якщо у нас в 2011 році було 400 кілометрів державних доріг, то тепер в нас їх 1200 кілометрів, тобто майже половина доріг загального користування є державними. Тобто, зараз територіальні дороги також є державними і тому, коли я говорю про державні дороги, то в першу чергу маю на увазі національного чи регіонального напрямку. І не тому, що вони ведуть до столиці чи кордону з Румунією, наприклад. Але дорога на Путилу також має значення державної. Я не хочу переменшувати значення дороги на Путилу, але є такі, що потребують більшої уваги.

 ВЕДУЧА: хоча б якісь хороші новини ви маєте, я маю на увазі початок робіт на об’їзній Хотина.

 ІГОР ГАХ: зараз там підрядник виконав робіт на суму понад 16 мільйонів гривень, а планом на цей рік передбачено 28. Погодні умови до сьогоднішнього дня дозволяли виконувати роботи, я сподіваюсь, що погода нам дасть попрацювати ще хоча б тиждень, а ми можемо працювати при плюсовій температурі і без сильних опадів. Підрядник практично завершив нижній шар асфальтно-бетонного покриття по всьому відрізку об’їзної. Це не багато, але ми всі добре пам’ятаємо який був стан тієї дороги, окрім того, ми виконали там багато роботи по підсиленню дорожнього покриття. Там є понад 7 тисяч квадратних метрів підсилення.

 ВЕДУЧА: що це дає?

 ІГОР ГАХ: підсилення дає нам надію на те, що великоваговий транспорт не буде руйнувати дорогу, від чого, на жаль, страждають всі наші дороги. І на цьому об’єкті підрядник спромігся це зробити, бо мав власні обігові кошти. Якщо говорити про Вашківці, то там підрядник, який виграв тендер, цей самий підрядник, до слова, виграв тендер і на ремонт дороги Чернівці-Заставна, на яку передбачалось 9 мільйонів гривень, але приступити до роботи він не зміг. А все тому, що держава винна йому за минулий рік 22 мільйони гривень за виконані роботи. І виходячи на тендер і на об’єкт, він мав надію, що з ним розрахуються, але цього не сталось. Тому він не розпочав роботи, власних коштів у нього немає, з ним не розрахувались і погода надій на час нам не дає. І тому така сама ситуація з дорогою Чернівці-Заставна.

 ВЕДУЧА: таким чином буде оголошуватись новий конкурс на проведення тендеру?

 ІГОР ГАХ: так. Буде перезатверджена постанова на наступний рік, куди потраплять всі наші об’єкти, можливо, вона доповниться і тоді вже у наступному році ми будемо проводити торги. І будемо сподіватись, що розрахуються з підрядником. До речі, у системі Укравтодору, якщо я не помиляюсь, підрядним організаціям винні 3 мільярда гривень за 2011-2013 роки. Тому зараз знайти підрядника, який може вкладати кошти доволі важко. От хочу сказати по мості в Заліщиках, який робила фірма МОСТ-1, на яку було багато нарікань, бо вони, мовляв, з Донецька. Але ці високопорядні та професійні люди зробили нам два мости. За другий міст у Заліщиках вони ще досі не отримали всі кошти, ми їм винні ще 2,5 мільйони. І 8 мільйонів передбачались цією постановою на завершення ремонтних робіт по цьому мосту і це, до речі, дуже важливі роботи, бо це лише з вигляду здається, що цей міст вже закінчений.

 ВЕДУЧА: так, ви вже вдруге говорите про те, що роботи на мосту в Заліщиках не завершені, але візуально це зовсім так не виглядає. Що там ще не зроблено?

 ІГОР ГАХ: там великі проблеми по береговій опорі – вона повзе, там великі проблеми по підпірній стінці на підходах до мосту, там встановлені тимчасові деформаційні шви, які потрібно замінити на постійні. Тобто, там є ряд робіт, виконання яких є обов’язковим для того, щоб вважати, що міст буде стояти довго і безпечно працювати. Але, на жаль, з підрядником не розрахувались і цього року ми грошей не побачили і тому міст залишився у нас без ремонту.

 ВЕДУЧА: і судячи з того, що ви сказали, може статись якась не дуже приємна ситуація з тим мостом.

 ІГОР ГАХ: тут дуже важко прогнозувати, але ми всі сподіваємось, що він простоїть і дочекається ремонту. Звичайно, ми за ним спостерігаємо та відслідковуємо і, в разі погіршення ситуації, будуть вжиті першочергові заходи. У нас слухач питав про Вижницький та Путильський райони, там у нас 21 паводковий об’єкт, які розпочаті і не завершені. І в цінах 2008-2010 років сума становить півмільярда гривень, а зараз ця сума значно виросла, а об’єкти досі не завершені. На Розтоки передбачалось 40 мільйонів гривень, ми провели торги, знайшли підрядника. Оскільки мова йде про міст, то там 70% витрат – це придбання матеріалів, тому підрядник звернувся до нас з проханням посприяти йому у виділенні авансу, усі необхідні документи були направлені, але, на жаль, роботи так і не профінансовані. А ситуація з цими мостами не проста, сьогодні фактично один район області під загрозою бути відрізаним від регіону та України в цілому. Там зараз здійснюється рух по тимчасовим мостам, які були поставлені на рік і розраховані на вагу 10 тон, а стоять вже 6 рік і по них рухаються лісовози вагою 50 тон. Кожного року ми їх підтримуємо, але на скільки вистачить їх ресурсу – невідомо і я навіть боюсь прогнозувати.

 ВЕДУЧА: ті два мости виглядають дуже великими і у вас, як фахівця, хочу запитати, чи є потреба у таких потужних мостах там?

 ІГОР ГАХ: думаю, що є. Не професійно підходити до цього питання з позиції: а чи не завеликий той міст, а чи він не замалий? Адже при проектуванні цих мостів, підрядна організація зважувала всі моменти та ситуації. Тому і був обраний такий варіант, він пройшов експертизу, тому у мене немає підстав сумніватись у правильності того рішення.

 ВЕДУЧА: я про це питаю у вас не випадково. Адже серед багатьох жителів Путильського району побутує думка, що, мовляв, для чого нам це великий недобудований міст – краще б вже збудували і закінчили менший.

 ІГОР ГАХ: я розумію людей, коли в них немає великого моста, то хочеться хоча б якийсь. Просто якщо ми будуємо, то маємо це робити на роки. Завтра, не дай Боже, повінь і того маленького містка не буде.

 ВЕДУЧА: як ви вже встигли підготуватись до зими?

 ІГОР ГАХ: всі необхідні організаційні заходи нами проведені, про це я не буду довго говорити. Сіль заготовлена у повному обсязі – 2,5 тисячі тон солі є. З піском ситуація трошки гірша, при потребі 15 тисячі тон, у нас є близько 10 тисяч тон. Якщо нам вдасться отримати фінансування, то ми цю ситуацію виправимо, але саме болюче для нас питання – це техніка.

 СЛУХАЧ: как у нас на сегодня загружены заводы, которые изготавливают в области асфальтобетон? И как вы сотрудничаете с фирмами-подрядчиками с нашего региона?

 ІГОР ГАХ: визначення підрядника для виконання робіт проходить у відповідності до закону, через проведення тендерної процедури. Тому вибір підрядника за приналежність його до Чернівецької області чи якоїсь іншої не може існувати. Є відкриті торги, на які може прийти будь-який підрядник, вибирається найкраща пропозиція. Тому працює той, хто дав вигідніші умови. Щодо підприємств з Чернівецької області, то ми готові співпрацювати з усіма щодо усіх видів робіт. Але варто розуміти, що у нас зараз ситуація така, що спочатку треба виконати роботу, а потім отримати кошти. І на цих умовах не дуже багато є бажаючих працювати. У системі облавтодору є 4 асфальтні заводи, з них практично в цьому році працювало лише 2, тому що робота заводів безпосередньо пов’язана з нашим болючим питанням – фінансуванням. Якщо б була можливість, вони б працювали кожен день по 24 години, повірте мені.

 ВЕДУЧА: говорите, що є проблеми із технікою. Які саме?

 ІГОР ГАХ: техніка морально застаріла, останнє оновлення техніки було у 2007 році. Середній вік техніки – 20 років. Машина у хорошого господаря з таким віком – справа відчутна. А постійні затримки в коштах не дають можливості підготувати техніку як належить. У нас постійні проблеми із заміною гуми, заміною акумуляторів.

 ВЕДУЧА: а паливно-мастильні матеріали?

 ІГОР ГАХ: це взагалі наш біч. У нас потреба 30 тон бензину та 35 тон солярки – це 10-тиденний не зменшувальний запас. А зараз ми маємо тонну бензину і десь 4 тон солярки. Нам ОДА посприяла минулого тижня у паливі, але і ми ж не стоїмо на місці, люди працюють над заготівлею суміші, вивозом її на дороги й інші повсякденні роботи. Тому насправді стан критичний. Техніка та відсутність паливно-мастильного запасу ставлять під загрозу виконання наших задач. Але я не хочу сказати, що ми сядемо і складемо руки – ми займаємось цими проблемами, ми намагаємось їх вирішити шляхом залучення додаткової техніки, шляхом переговорів з підприємствами, установами, організаціями. До речі, користуючись нагодою, я хочу звернутись до усіх хто має чи то один грейдер, чи то один бульдозер, чи то парк техніки – він може звернутись у Службу автомобільних доріг і на умовах оплати попрацювати…якщо є бажання працювати, а я думаю, що воно має бути, адже це буде наша спільна проблема. Крім того, ми відпрацьовуємо питання залучення техніки з інших областей. Не знаю, як нам це вдасться, бо у кожної області однакові проблеми, але є надія і на це.

 ВЕДУЧА: але водіям краще возити лопату у багажнику про всяк випадок.

 ІГОР ГАХ: так. Але у сніг краще утриматись, при можливості, від дальніх поїздок.

 ВЕДУЧА: так, тому і прошу вас окреслити поради співпраці вас та водіїв, коли погіршаться погодні умови, адже так вже у нас заведено, що перший сніг викликає здивування і паніку у комунальників.

 ІГОР ГАХ: ну не викликає перший сніг паніку у дорожників чи комунальників. Він викликає паніку відсутністю можливістю підготуватись до цього першого снігу. Якщо ми отримаємо кошти, які нам передбачені, то ми зможемо закрити борги перед підрядними організаціями та підготуватись до зими – підготувати техніку, мати запас паливно-мастильних матеріалів і при таких умовах ми будемо чекати снігу. Справа у тому, що боротьба зі снігом – це наша робота і люди за це отримують гроші і ніхто її не боїться. І взагалі наші дорожники – це люди, які віддані своїй справі, які незважаючи на постійні нарікання на їх адресу, хоча їх вини там абсолютно немає, які незважаючи на постійні затримки заробітної плати і її мізерність, працюють і вдень і вночі. І розповідаючи вам всі ці речі, я сподівався не на подяку, а на розуміння, що не все, на жаль, залежить від нас. А все, що залежить від нас і навіть більше – ми робимо. Ми будемо намагатись і прикладемо всі зусилля для того, щоб ні перший ні другий сніг не став проблемою для водіїв. Але все ж таки, виїжджаючи на дорогу, треба дивитись на погоду і треба зважувати на нагальність потреби у виїзді. Ми не можемо забезпечити миттєвого розчищення та миттєвої підсипки, у будь-якому випадку будуть проблеми. Завжди можна взнати у диспетчера служби про наявність проблем на тому чи іншому маршруті. Треба мати зимову гуму, на дальні поїздки бажано їхати з повним баком палива, мати теплий одяг, термос з чаєм і мати оптимістичний настрій.

Інформаційний партнер програми «Суть речей» на радіо Станція 103.2 ФМ www.buknews.com.ua

Коментарі
  • Хочеться ПОДЯКУВАТИ Оксану Денисюк за ПРАВДИВО відображену бесіду, де не перекручувалися факти, як це зачасту робе Кобевко. А у відношенні до БІД дорожників, треба працювати владі- залучати нашого земляка, Яценюка. А М.Бурбака ми ЗАЗРЯ пустили в ВР. Що Папієв, що Ванзуряк з Рибаком, що Бурбак- ЛЮДИ НЕ ГІДНІ БУТИ Буковинцями!

  • Шевчуку необходимо, для профилактики, выучить таблицу умножения и только потом давать советы нормальным людям. Воровские деньги, выведшие его в депутаты имеют свойство КОЧЕВАТЬ, а поэтому, однажды, оставшись с голой жопой, придется идти к дорожникам, разнорабочим. На своей, гнилой шкуре прочувствовать все блага дорожников и накопать денег на асфальте.

  • Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

    Щоб додати фото у коментар, необхідно в текст вставити ссилку на фото.

    Як вигадують кримінальні справи

    Останні новини